Over Ons

Een innovatief idee

Toen ik student was aan de Radboud Universiteit Nijmegen, las ik een artikel over mensen met een dwarslaesie waarbij Functionele Elektrische Stimulatie toegepast werd. Deze elektrische stimulatie van de spieren werd gebruikt om functie van de spieren en weefsels te herstellen en om medische complicaties die samengaan met een verlamming tegen te gaan. Het artikel beschreef een verlamde persoon die gebruik maakte van een hometrainer die uitgerust was met een stimulator die spiercontracties in de benen en de billen opwekt. De elektrische impulsen werden zo gecoördineerd dat een fietsbeweging gegenereerd werd.

Voor deze therapie moesten patiënten naar een speciaal laboratorium op de universiteitscampus komen. Gelijk dacht ik bij mijzelf dat deze techniek ook beschikbaar zou moeten worden voor thuisgebruik. Gedurende de jaren dat ik mijn studie afmaakte en in de tijd dat ik werkte bij de universiteit droeg ik dit idee met me mee.

Door mijn studies toxicologie en bewegingswetenschappen ben ik me altijd bewust geweest van de gevolgen van een dwarslaesie. Een verlamming is niet alleen verschrikkelijk op zichzelf, maar gaat ook samen met het verlies van bot- en spierweefsel en een verminderde bloedcirculatie, waardoor er problemen met de weefsels kunnen ontstaan. Bovendien wordt de mogelijkheid tot beweging beperkt, waardoor er een groter risico op hart- en vaatziekten bestaat.

 

Rik rijdt een prototype

FES biedt een oplossing voor deze problemen, vooral wanneer dit gecombineerd wordt met cardiotraining. Het probleem was dat geschikte apparaten voor stimulatie nauwelijks gebruikt werden in revalidatiecentra, laat staan thuis bij de mensen die het konden gebruiken. Mijn idee was om de FES technologie te combineren met een hometrainer of driewieler, zodat de gebruiker thuis of zelfs buiten kon trainen.

Toen in 2000 mijn relatie eindigde en ik weer alleen woonde, had ik tijd om mijn idee verder te ontwikkelen. Er waren al verscheidene pogingen gedaan om de FES technologie te combineren met een fiets in zes verschillende landen. Deze pogingen waren niet effectief doordat er te weinig kracht in de benen opgewekt kon worden om te kunnen fietsen. Om de kracht van de gestimuleerde spieren te ondersteunen en de training verder uit te breiden, bedacht ik een manier waarop de fiets zowel door de armen als door de benen aangedreven kon worden.

Op dit moment werd de BerkelBike geboren, een combinatie van een handfiets en een ligfiets die zowel aangedreven kan worden via de voetpedalen als via de armsteunen. Op deze manier kunnen de zwakke beenspieren tijdens het fietsen ondersteund worden door de armen en wordt bij gebruik een volledige workout van het lichaam bereikt.

De realisatie 

In 2000 schreef ik mijn ideeën op en verstuurde ik mijn schetsen naar drie instanties om een subsidie te krijgen. In deze tijd werkte ik nog bij de Radboud Universiteit in Nijmegen, maar het vinden van mogelijkheden om mijn project te financieren had de hoogste prioriteit. Een aantal maanden later won ik de Milleniumprijs, een Nederlandse aanmoedigingsprijs voor onderzoekers, met de eerste technische tekeningen. Het eerste prototype kon gebouwd worden.

In 2002 werd het prototype beloon met de Herman Wijffels Innovatieprijs. Op dit moment besloot ik te stoppen met werken bij de Universiteit om fulltime aan de BerkelBike te werken. Niet veel later begon ik het bedrijf BerkelBike BV. Na het vinden van meer fondsen konden meer prototypes worden gebouwd. Nu was het ook mogelijk om een klinisch onderzoek te starten om de effecten van de BerkelBike in kaart te brengen. Tien mensen met een dwarslaesie op thoracaal niveau namen deel aan de studie in revalidatiecentrum Sint Maartenskliniek en de medische faculteit van het Universitaire Medische Centrum in Nijmegen. Gedurende een periode van 16 weken werd gemeten wat het effect van de BerkelBike op hun lichaam was.

De resultaten van dit onderzoek waren veelbelovend. Er werd een toename van spiermassa en bloedcirculatie waargenomen in de benen van de deelnemers. Bovendien waren er tekenen van een toegenomen zuurstofopname en metabole activiteit in vergelijking met het gebruik van een standaard handfiets.

In 2005 kon de eerste BerkelBike voor de verkoop gepresenteerd worden op een persconferentie in de Sint Maartenskliniek. Kort na de introductie werd de BerkelBike bekroond met de Kittz Innovatieprijs en werd het het beste medische apparaat van de afgelopen 2 jaar genoemd.

 

Het bedrijf nu

Wat begonnen is als een idee om mensen met een dwarslaesie te helpen blijkt een nuttige ondersteuning voor verschillende ziekten te zijn. Op dit moment maken honderden mensen in meer dan 20 landen met meer dan 20 ziekten gebruik van de BerkelBike. Ook mensen waarvan je niet zou verwachten dat zij de BerkelBike kunnen gebruiken, waarderen de aandrijving en de flexibiliteit ervan. Wie had bijvoorbeeld gedacht dat een oorlogsveteraan die beide benen verloren heeft de BerkelBike zou beschrijven als een integraal deel van zijn leven.

De flexibiliteit van onze producten is een essentieel deel geworden van de identiteit van het bedrijf. Wij streven er naar om het voor iedereen mogelijk te maken om onze fietsen te gebruiken, ongeacht de beperkingen die iemand heeft. Om dit te bereiken bieden wij een veelheid aan accessoires ontwikkeld en werken we ook aan individuele aanpassingen aan de fietsen als de standaard accessoires onvoldoende blijken. Van een anti-decubitus kussen en een mand voor de hond tot aan een systeem waarmee de fiets zonder handen te besturen is, bel ons en we zullen ons uiterste best doen om een passende oplossing voor uw situatie te vinden.

De ontwikkeling van de BerkelBike en het BerkelBike FES systeem is mede mogelijk gemaakt door Flevobike, Nijland Revalidatie Techniek, Syntens, JWA Systems and Brainquiry R&D. Speciale dank voor Peter Claus en Ben van den Dolder.

 

Patent

Amerikaans Patent Nummer: US 7,293,623 B2